Categories
Blogs

Par riepu maiņu

Par riepu protektoru minimālo dziļumu, kuru neievērojot tiek nopietni apdraudēta autovadītāja, pasažieru un citu ceļa satiksmes dalībnieku veselība vai pat dzīvība un policijas darbību šajā jautājumā.

Riepas drošai braukšanai

Nav noslēpums, ka riepu kvalitāte, stāvoklis un atbilstība konkrētiem braukšanas apstākļiem lielā mērā nosaka to, cik droši un stabili auto turēsies uz ceļa. Daļēji par mūsu drošību jau ir parūpējusies valsts, nosakot, ka laika posmā no 1. decembra līdz 1. martam visiem vieglajiem auto un to piekabēm ir jābūt aprīkotām ar ziemas (uzraksts WINTER) vai vissezonas (uzraksts M+S) riepām. Tomēr jāņem vērā, ka nevienmēr likumi sakrīt ar reālo situāciju un vēl aprīlī ir iespējams sniegs un ledus, tādēļ ar ziemas riepām var būt jābrauc pat vēl maijā.

Riepu protektora dziļums

Saskaņā ar likumdošanu minimālais vasaras riepu protektoru dziļums ir 1,6 milimetri, savukārt ziemas riepām 4 milimetri. Tradicionāli pieņemts, ka jaunas vasaras riepas protektora dziļums ir 7,6 milimetri līdz  8,3 milimetri un nobraucot gadā ~ 25 tūkstošus kilometru riepa nodilst aptuveni 2mm. Tādējādi ar jaunām vasaras riepām ir iespējams nobraukt trīs sezonas, bet braucot mazāk pat vēl vairāk.
  

(1. attēls – nodilusi, veca riepa, 2. attēls – jauna riepa)

 Protams, jāņem vērā, ka laikam ritot mainās riepas gumijas sastāvs, tā kļūst cietāka, ātrāk nodilst, tādēļ nevajadzētu lolot cerības, ka braucot 5 tūkstošus kilometrus gadā ar vienām riepām varēs braukt piecpadsmit gadus.

Policija pārbaudīs riepu protektorus

Bieži vien autovadītāji neapdomīgi izturas pret savu un līdzcilvēku drošību un brauc ar riepām, kuru protektors ir krietni mazāks nekā minimāli pieļautais. Šāda pārgalvība neglābjami noved pie nelaimēm un izraisa avārijas, kuras varēja arī nebūt. Līdz šim policijai bija maz iespējas izkontrolēt riepu nodilumu un gadījumos, kad pastāvēja pamatotas aizdomas autovadītājiem kopā ar policiju bija jādodas uz tuvāko CSDD nodaļu. Šis process bija sarežģīts, ilgs, tajā nebija ieinteresēta neviena no pusēm un tas reti tika praktizēts.

2011. gada nogalē Valsts policija iegādājās 209 digitālos riepu protektoru mērītājus, kas ļaus pārbaudīt riepu stāvokli turpat uz ceļa pāris sekunžu laikā. Sods par braukšanu ar pārlieku nodilušām riepām būs brīdinājums vai pieci lati. Liek piebilst, ka sods, salīdzinot ar pārkāpuma smagumu ir vairāk kā smieklīgs un diez vai kalpos kā atturošs līdzeklis. Tomēr ir vērts paturēt prātā, ka pārkāpums tiek fiksēts protokolā  un izdarot citu pārkāpumu ceļu policija ņems vērā līdzšinējās sodāmības.