Pages Navigation Menu

Autoskolas ir dažādas. Mēs palīdzam izvēlēties labāko.

Braukšanas instruktora izvēle

Braukšanas instruktora nozīme

Autoskolas ir starpnieks starp kursantu un instruktoru. Ja ceļu satiksmes noteikumus  katrs var iemācīties arī neapmeklējot teorijas nodarbības, tad iemācīties vadīt auto bez braukšanas nav iespējams. Tieši instruktors iemāca  braukt droši, pareizi un pārliecināti, tādējādi autovadītāja apliecības iegūšana ir tikai formalitāte, kursanta patieso spēju apliecinājums.

Šādā aspektā raugoties instruktora izvēle ir vairākas reizes svarīgāka nekā atbilstošas mācību iestādes atrašana. Pats process ir samērā līdzīgs autoskolas izvēlei, taču ar vienu būtisku atšķirību – instruktoru ir ļoti viegli nomainīt (viens zvans uz mācību iestādi).  Tādējādi kursantam nav jābaidās, ka neatrodot kopīgu valodu ar pirmo instruktoru, viņš turpmākos mēnešus ir nolemts daudzām nepatīkamām un/vai bezjēdzīgām mācību stundām.

No vienas puses izdevīgāk ir izvēlēties instruktoru ar daudzu gadu pieredzi, jo viņš spēs labāk izstāstīt visus braukšanas un braukšanas eksāmena knifiņus, pārzinās dažādu kursantu psiholoģiju un spēs katram atrast individuālu pieeju. No otras puses jauns instruktors ir ieinteresēts vairāk censties, lai nostiprinātu savu reitingu un veicinātu atpazīstamību, iespējams, vairāk apgūs jaunākās metodes u.t.t. Vienlaikus pastāv arī iespēja, ka pieredzējušais instruktors ir rutīnas nogurdināts un kļūst paviršs, savukārt tikko licenci ieguvušais vienkārši nav spējīgs veikt uzticētos pienākumus. Kopumā, lai atrastu sev piemērotāko instruktoru ir jāmēģina un turpinājumā ir doti ieteikumi, kā to izdarīt.

Auto vadīšanas skolotāja izvēle – soli pa solim

1.     Solis – apzini citu pieredzi

Vispirms apjautājies draugiem, radiem un paziņām, iespējams, tieši viņi varēs ieteikt tev vislabāko variantu. Atšķirībā no autoskolām, kuru kvalitāte laika gaitā var ievērojami mainīties, cilvēki mainās daudz mazāk un retāk, tādēļ noderēs arī ieteikumi no tiem, kas tiesības ieguvuši pirms daudziem gadiem, (pie nosacījuma, ka instruktors vēl strādā savā amatā). Ja paveicas, Tavi meklējumi ir beigušies un instruktors iespējams ir atrasts, tomēr pastāv iespēja, ka tas instruktors, kurš patika tavam draugam nebūs Tev piemērots.
(Svarīgi – ar instruktoriem Tev ir jānobrauc obligātās 14 stundas, papildus Tu vari trenēties ar jebkuru citu autovadītāju, kam ir trīs gadu stāžs. Aizpildīt braukšanas karti drīkst tikai licencēts instruktors, nebaidies lūgt instruktoram uzrādīt licenci.)

2.     Solis – aplūko autoskolu piedāvātos instruktorus*

Katrai mācību iestādei ir noslēgts līgums ar vismaz dažiem, taču parasti ar vairākiem desmitiem instruktoru. Vienošanās pamatā ir aprēķins, ka skola piegādā instruktoriem klientus, bet instruktori apņemas noteiku nodarbību skaitu vadāt kursantus bez maksas  (t.i. samaksu par pirmajām 14 nodarbībām patur mācību iestāde).

Vairums skolu savās mājas lapās publicē informāciju par saviem instruktoriem (vārds/uzvārds, fotogrāfija, auto marka, atsauksmes). Skolu interesēs ir, lai šīs atsauksmes būtu patiesas, jo tās palīdz atsijāt labākos, dod kursantiem pilnīgāku informāciju, tomēr neviens, protams,  nevar dot 100% garantiju, ka visas atsauksmes ir patiesas (kursantu rakstītas).

3.     Solis – aplūko statistiku

Kad esat izvēlējušies dažus potenciāli perspektīvākos braukšanas skolotājus, aplūkojiet CSDD instruktoru statistiku. (Ja instruktors nav sarakstā, viņam, visticamāk, nav licence un labāk izvēlēties citu).  Skatoties šos rezultātus gan ir jāņem vērā, ka statistika nav pilnīgi objektīva, jo iekļauj tikai informācija par kursantu panākumiem pirmajā eksāmena kārtošanas reizē. Liela daļa topošo autovadītāju noliek eksāmenu ar otro vai trešo reizi, taču vēlāk dzīvē brauc ļoti labi. Tas ar kuru reizi tiek nokārtots eksāmens vairāk parāda stresa noturību un psiholoģisko sagatavotību nekā braukšanas prasmes. Daudzi braukšanas instruktori ir sava amata meistari un fanātiķi un nodarbībās kursanti brauc pilnīgi bez kļūdām, taču izkrīt eksāmenā un statistika tiek sabojāta. Tieši šī iemesla dēļ ir nepieciešams arī nākamais solis – personīga tikšanās.

4. solis – personīga tikšanās

Pēc rūpīgas izpētes, kad no citu atsauksmēm un/vai internetā esi izvēlējies vismaz pāris potenciālos instruktorus (pastāv iespēja, ka instruktors varētu būt pārslogots), ir nepieciešams satikties ar instruktoru klātienē.  Sākumā pārbaudi vai ir pieejams tavs favorīts, prioritārā kārtībā sazinies ar nākamo.

Personīga tikšanās var uzlabot iespaidu par cilvēku vai gluži pretēji pilnīgi un nelabojami to sabojāt. Balss pa telefonu var būt patīkama, bet jau pirmajā braucienā var kļūt skaidrs, ka kopēju valodu atrast neizdoties. Tāpat pastāv iespēja, ka braukšanas apmācības progress nav pietiekami ātrs. Vainīgas šajā gadījumā var būt abas puses, tādēļ ir vērts izdarīt izmēģinājuma braucienu ar kādu citu instruktoru (neatsakies no pašreizējā, bet vienkārši paralēli izbrauc ar vēl kādu).  Ir dzirdēti stāsti par instruktoriem, kas 20 nodarbības liekt braukt pa mācību laukumu vai tikai vienu maršrutu. Šādos gadījumos instruktors ir jānomaina nekavējoties, jo pastāv iela varbūtība, ka Tu tiec izmantots peļņas nolūkos vai instruktors nav profesionālis.

Braukšanas apmācības laikā Tu maksā par pakalpojumu un tam ir jābūt kvalitatīvam, saskarsmei pozitīvai, instruktoram profesionālam, mierīgam, pacietīgam, ar humora izjūtu un jārada drošības sajūta. Šādu īpašību kokteili vienā cilvēkā nav viegli atrast, turklāt vēl paaugstināta stresa apstākļos kādi neapšaubāmi ir instruktora darbā. Tomēr līdzīgi kā ne visiem ir jābūt skolotājiem, tāpat arī ne visiem ir jābūt instruktoriem.

5. solis – savstarpējās sadarbības novērtēšana

Ar konkrētām autoskolām piesaistītiem instruktoriem nekādi līgumi parasti nav jāslēdz,Tu vienkārši ej uz braukšanas nodarbību, maksā un brauc. Gadījumā, ja Tavs izvēlētais instruktors tomēr vēlas parakstīt līgumu, parūpējies, lai līgumā tiktu ievērotas abu pušu intereses, t.sk. tavas tiesības atteikt braucienu vismaz 24h iepriekš, netiktu paredzētas soda sankcijas par izkrišanu braukšanas eksāmenā. Tāpat līgumā nedrīkst būt ietverti punkti, kas Tev uzliek materiālu vai tiesisku atbildību par iespējamajiem auto bojājumiem vai radītām sekām (mācību procesā instruktors ir auto vadītājs), nosaka konkrētu mācību stundu daudzumu (likumā noteiktais minimums ir 14 mācību stundas), ko kursants apņemas mācīties pie braukšanas skolotāja.

*Latvijas likumdošana neparedz nekādus ierobežojumus braukšanas instruktora izvēlē un autoskolas nav tiesīgas pieprasīt maksu, ja nevēlies izmantot savas autoskolas piedāvāto instruktoru pakalpojumus vai gribi nomainīt izvēlēto instruktoru pret citu. Praksē vairākas autoskolas ir ieviesušas ierobežojumus (prasība papildus kārtot maksas braukšanas eksāmenu), kas daudzus attur no pašnodarbināto vai citu skolu instruktoru izvēles. Ja sadarbība ar braukšanas skolotāju neapmierina, nepamet apmācību, bet nomaini instruktoru.