Autoskolu peļņa

Autoskolas kā bizness un aicinājums

Saskaņā arLatvijā šobrīd darbojas vairāk kā 200 autoskolas, no kurām aptuveni puse atrodas Rīgā. Vienā no iepriekšējiem rakstiem mēs jau informējām par jauno autovadītāju apmācībasun nedaudz pieskārāmies šo mācību iestāžu peļņu iespējām, no kurām neapšaubāmi galvenā ir saņemtā maksa no auto instruktoriem par piegādātajiem klientiem.

Savā ziņā līdzīga sistēma ir arī taksistiem, kas brauc ar uzņēmuma auto un maršruta taksometru šoferiem. Gan vieniem, gan otriem katru dienu vai nedēļu firmai ir jāatdod noteikta summa par auto izmantošanu, pašiem jālej degviela un atsevišķos gadījumos pašiem arī jāsedz auto remonta izmaksas. Tāpat kā vairumā biznesu arī autovadītāju apmācībā lielāko peļņu iegūst starpnieki – uzņēmuma īpašnieki – savukārt darbiniekiem jāsaņem tikai darba alga.

Autoskolu biznesa nianses

Galvenās izmaksu pozīcijas autoskolām kopumā ir trīs – (1) telpu noma, (2) algas administrācijai un teorijas pasniedzējiem, (3) reklāmas izdevumi. Raksta turpinājumā aplūkosim nedaudz detalizētāk katru no šīm daļām.

Telpu noma

Rīgas centrā telpu nomas izmaksas veido aptuveni 2 – 5 Ls/m2, par šo cenu ir iespējams iegūt vidējas kvalitātes telpas, kas nav tikko remontētas, taču ir pietiekami labas apmācību procesam. Autoskolu mācību telpas parasti ir vidēji 60 m2 līdz ar to jārēķinās ar 120 – 300 Ls mēnesī, plus komunālajiem maksājumiem. Protams, tālāk no centra telpu īres maksa ir daudzas reizes zemāka, turklāt atsevišķas mācību iestādes, piemēram, Credo vai Fortūna apmāca kursantus vidusskolu telpās, līdz ar to izmaksas ir vēl mazākas.

Algas administrācijai un teorijas pasniedzējiem

Katrai skolai ir nepieciešams personāls, kas pieņem potenciālo klientu zvanus, atbild uz jautājumiem un iekasē naudu. Parasti to dara sekretāres un viņu alga nav lielāka par 450 – 500 Ls mēnesī (uz papīra). Ja autoskola ir lielāka nepieciešams kāds, kas pārvalda visas filiāles – alga 600 – 800 Ls mēnesī. Teorijas pasniedzēji ir cilvēki ar augstāko izglītību (jebkādu), ar trīs gadu autovadītāja stāžu un ir izgājuši speciālos CSDD kursus, viņu alga vidēji 300 – 750 Ls mēnesī (atkarībā no slodzes).

Gadījumā, ja autoskola ir tikko uzsākusi darbu, visticamāk, ka īpašnieks varētu pildīt gan teorijas pasniedzēja, gan uz pusslodzi arī sekretāres funkcijas. Šādā situācijā izmaksas ir daudz mazākas, taču ilgtermiņā šāds risinājums nav dzīvotspējīgs un vismaz sekretāre darbā būs jāpieņem.

Autovadītāju apmācības iestāžu reklāmas izdevumi

Šo pozīciju nav iespējams precīzi aprēķināt, taču vismaz līdz zināmam līmenim darbojas aksioma – jo vairāk nauda tiek ieguldīta reklāmā, jo lielāks klientu daudzums. Protams, ja reklāma nav efektīva, tad izmaksas par viena klienta piesaistīšanu var būt nesamērīgas. Labākie reklāmas kanāli autoskolai, kas tikko uzsāk darbu – daudzdzīvokļu māju kāpņu telpas Rīgā, Google Adwords reklāmas, reklāma pie ziņojumu dēļiem augstskolās (bez maksas) un reklāma specializētos forumos, kur apgrozās potenciālie klienti. Sākotnēji būtu jārēķinās ar vismaz pāris simtiem latu mēnesī, taču lielās skolas izdod vairākus tūkstošus mēnesī.

Autoskolu ienākumi – katram mākonim zelta maliņa

Konkrētas izmaksas būs atkarīgas no Jūsu izvēlētās darbības stratēģijas, taktikas un mēroga, ļīdz ar to tās ir jārēķina katram pašama. Savukārt peļņa, kā jau sākumā norādījām ir gandrīz pilnībā atkarīga no instruktoriem piegādāto kursantu skaita un/vai teorijas nodarbību izmaksām (mūsdienās lielākoties tiek reklamētas kā bez maksas, jāmaksā tikai par braukšanu).

Vienam instruktoram vienlaicīgi ir nepieciešami 5-9 kursanti, par katru no tiem viņš autoskolai Rīgā samaksā vidēji 50 – 100 latus. Pieņemot, ka vienā grupā ir 30 audzēkņi, ienākumi veido 1500 – 3000 Ls no vienas grupas. Vienā filiālē parasti vienlaicīgi (7 nedēļu kurss) tiek apmācītas sešas grupas, kas kopsummā veido 9`000 – 18`000 latus divu mēnešu laikā no vienas filiāles, pie noteikuma, ka grupas tiek pilnībā nokomplektētas un noslogotas. Protams, daļa no šīs naudas tiek izlietota, lai segtu administrācijas, telpu īres un reklāmas izmaksas, taču 20 – 40% paliek autoskolas īpašniekam. Jāatzīst gan, ka iepriekšminētais piemērs ir ideāltips un reti kad skolām izdodas nokomplektēt tik pilnas grupas.

Kopumā autoskolu Rīgā bizness ir samērā ienesīgs, taču 2007. – 2008. gada peļņas rādītājus, kas viena nodarbība maksāja 15Ls/h un mācību iestādes diktēja noteikumus kursantiem vairs nesasniedz. Šobrīd vara ir klienta rokās un tas ir labi.