Kā sagatavoties un nokārtot CSDD teorijas eksāmenu?

Ceļu satiksmes noteikumu apgūšanas process

Lai pārliecinoši apgūtu CSDD teorijas eksāmenam nepieciešamo teorijas apjomu un vēlāk spētu to pielietot arī praksē katram topošajam autovadītājam ir vēlmas izpildīt trīs priekšnoteikumus: (1) dalība teorijas nodarībās, (2) ceļu satiksmes  noteikumu jautājumu apgūšana (zilā jautājumu grāmata , (3) jāspēs koncentrēties uz mērķa sasniegšanu (vadītāja apliecība), bet turpinājumā aplūkosim visu pēc kārtas.

Dalība teorijas nodarbībās

Viens no labākajiem veidiem kā apgūt ceļu satiksmes noteikumus ir apmeklēt visas teorijas nodarbības un rūpīgi klausīties pasniedzēju teikto. Ja skolotājs ir profesionāls, viņa stāstījums būs viegli saprotams, ar piemēriem no dzīves, ar skaitāmpantiņiem, kas palīdzēs vieglāk atcerēties ceļa zīmes, gaismas u.c. jautājumus. Piemēram, viens no jautājumiem – Kuras no zīmēm ārpus apdzīvotām vietām tiek uzstādītas atkārtoti? Var censties tās iemācīties no galvas, taču vieglāk ir atcerēties šādu skaitāmpantiņu – “uz ceļa strādā, bērni, dzelzceļš.”  Otrs piemērs par apgaismes ierīcēm – kādos gadījumos aizliegts turpināt braukšanu? Atbilde – ja naktī nedeg abas tuvās gaismas vai nepietiekamas redzamības apstākļos (mazāk par 300 m) nedeg abas tuvās gaismas un vienlaicīgi abi priekšējie miglas lukturi. Visos citos gadījumos drīkst braukšanu turpināt, vismaz līdz tuvākajai stāvvietai. Šādus un vēl daudzus citus piemērus iemāca teorijas nodarbībās un tie paliek atmiņā uz visu mūžu.

Uzdevumu pildīšana

No otras puses ir skaidrs, ka ar dalību nodarbībās vien būs par maz un būs jāmācās arī mājās. Labākais veids kā nostiprināt zināšanas par noteikumiem un pirmo palīdzību ir pildīt uzdevumus lielajā zilajā grāmatā, kur pie katra no jautājumiem ir pierakstīti viens vai vairāki ceļu satiksmes noteikumu punkti, kas nosaka rīcību katrā konkrētajā situācijā. Tā ir būtiska atšķirība no testiem datorā, kas tikai piedāvā vairākus variantus un pēc tam parāda pareizo atbildi, taču nesniedz skaidrojumu, kādēļ tieši tā konkrētā atbilde ir pareiza.
Protams, nevar noliegt, ka arī testi ir jāpilda un daudzi to vien dara kā klikšķina līdz nelabumam autoskolu un CSDD teorijas testus. Lai arī šāda pieeja ļaus no galvas iemācīties visus jautājumus un nokārtot iepriekš minēto iestāžu teorijas eksāmenus, tomēr tā ir īstermiņa domāšana un var novest pie satiksmes negadījuma uz ceļa. Labākajā gadījumā tie varētu būt 30Ls par nepareizi novietotu auto, sliktākā gadījumā avārija, neievērojot ceļu satiksmes noteikumu prasības.

Koncentrēšanās uz mērķa sasniegšanu

Nevienam nepatīk mācīties teoriju, tomēr šajā gadījumā zināšanām ir dziļa praktiska nozīme. Ceļu satiksmes noteikumi nav radīti vienkārši iegribu dēļ, tie ir rakstīti ar asinīm, tos papildinot pēc lielāka vai mazāka ceļa satiksmes negadījumu skaita. Uz ceļa nevar būt 100% drošs, taču iemācoties braukt pareizi un pēc noteikumiem Tu vari vismaz samazināt risku, ko varētu radīt nepareiza rīcība. Tāpat jāņem vērā, ka jāmācās būs jebkurā gadījumā un ir vērts iesprint 1 mēnesi, samācīties noteikumus  un nolikt skolas un CSDD teorijas eksāmenu.

Savlaicīgi neapgūstot teoriju un uzsākot braukt, pastāv iespēja nelietderīgi iztērēt vairākus simtus latu. Braukšanas nodarbībās būs progress, taču braukšana nebūs pārliecinoša (nebūs teorētiskā bāze), būs kļūdas un laiks līdz vadītāja apliecības iegūšanai ievilksies.

Pieredze liecina, ka procesam pieejot rūpīgi, teorijas uzdevumu grāmatu ir iespējams izpildīt 3 – 6 vakaros (katrā pa 2-3 stundām). Izpildot grāmatu max. 2 – 3 reizes, kā arī apmeklējot nodarbības, iespējams, būsi jau zinošāks nekā pasniedzējs. Vēl vismaz 20 reizesāizpildi skolas un CSDD teorijas testu un pastāv ļoti liela varbūtība, ka valsts teorijas eksāmens Tev ir kļuvis tikai par formalitāti (pēc nokārtošanas testa rezultāti ir derīgi 1 gadu). Apsveicam!